The 69 Eyes är tillbaka i blod
Vampyrerna från Helsingfors - THE 69 EYES - är ytterligare ett band från vårt östra grannland som på allvar lyckats slå sig in på världsmarknaden. Efter de två framgångsrika tvillingplattorna, "Devil" och "Angels" har gothkvintetten valt att sadla om och presenterar nu ett betydligt rockigare sound än vad som varit fallet tidigare. En utveckling finländarnas sångare, Jyrki 69, tillskriver skivans producent när han ringer upp Metalcentral för en rafflande intervju.
Det är uppenbart så att en högre makt försökte förhindra den här intervjun från att äga rum. Vid två tillfällen har den blivit tvungen att bokas om och medan jag pratar med Jyrki 69 bryts samtalet inte mindre än tre gånger. Med ihärdighet kommer man emellertid långt och efter mycket om och men fick jag ställa mina frågor till en taggad och pratglad finländare, uppenbart nöjd med bandets senaste kreation " "Back in Blood". Till en början verkar emellertid Jyrki vara mer intresserad av att diskutera plattans titel än skivan som sådan.
- Helt ärligt valde jag titeln av den enkla anledningen att jag tyckte att det lät tufft, och tänkte inte så mycket mer på det. Sen har det visat sig att det finns en massa olika teorier om varför skivan heter som den gör. Det vanligaste är att folk tror att det har något att göra med AC/DC, men den smartaste tolkningen om bakgrunden till titeln, som jag har hört hittills, är att det skulle referera till vårt sjätte album, "Blessed Be". Den skivan inleds nämligen med låten "Framed in Blood", och vissa har då tänkt att "Back in Blood" skulle betyda att vi är tillbaka i samma stil som under "Blessed Be".
Jag gillar verkligen att folk vill tolka titeln och utröna vad den betyder, men de måste förstå att ibland finns det ingen annan anledning än att det låter bra, och så är det i det här fallet.
Jag avslöjar att jag var en av dem som direkt kopplade titeln till AC/DC:s gamla klassisker "Back in Black" då THE 69 EYES tagit på sig en betydligt rockigare kostym på "Back in Blood" än vad som varit fallet tidigare.
- Ja, det är ett mer "in your face"-betonat sound, instämmer Jyrki. Men samtidigt är det mycket gotiska element och väldigt THE 69 EYES. Du vet, världen räddas igen och vampyrerna är snälla och vill bara rocka loss, de vill inte suga dig torr på blod.
Rock med stort R
Att "Back in Blood" soundmässigt skiljer sig en hel del från sina två populära föregångare, "Devils" och "Angels", var en sak som förvånade mig tämligen mycket. Band som THE 69 EYES har nämligen en tendens att smida medan järnet är varmt och nog hade det varit ett säkert kort att fortsätta i samma spår som gjort bandet till ett av de största i genren. Någon rädsla för att byta sound fanns emellertid inte i Jyrki 69:s tankar när materialet skrevs till den nya skivan.
- Du vet att det är så att de två plattorna du pratar om är riktigt bra, inleder frontmannen bestämt. "Devils" var verkligen en vändpunkt för THE 69 EYES, den kom med nya ingredienser till vår musik och även "Angels" är en riktigt bra platta även om vi - av någon anledning - sällan spelar så många låtar från den live. Men när vi började arbeta med vår producent, Matt Hyde, tog han rollen av ett fan när han lyssnade igenom våra plattor. Det han kom fram till var att vi på de två senaste albumen, och i synnerhet det senaste, inte är farliga längre. En ingrediens som han såg till kom tillbaka till bandet.
- Därför är "Back in Blood" mer som... Ja, hur skall jag uttrycka det. Om du någonsin sett oss live vet du att vår trummis är en showman som dödar trummorna när han lirar, men det kan man inte höra på våra plattor - tills nu. Det är sådana små detaljer som Matt Hyde irriterade sig på med den senaste plattan och som han ville ge tillbaka till THE 69 EYES. Han ville att vi skulle glömma alla möjligheter vi hade nu när vi är lite större vad gäller vampyrröster, filmljud, "special guest stars" och så vidare, och istället skala av så mycket som möjligt så att vi bara är oss själva. Det vill säga ett band som spelar rockmusik för en rockpublik. Resultatet är en platta med fem snubbar som lirar rock med stort R och med livet som insats.
Dead Girls Are Easy
Jyrki 69 fortsätter vårt samtal med ett sidospårsresonemang om hur positivt det har varit för bandet att aldrig ha haft råd med en egen ljussnubbe och schyssta specialeffekter live, då detta har utvecklat dem som liveakt. Då jag personligen är lite av en sucker för pyroteknik låter jag emellertid snabbt konversationen glida över till bandets kommande singel med den något provokativa titeln; "Dead Girls Are Easy".
- Det är ett nytt sätt vi har jobbat den här gången. De senaste 10 åren har vi alltid skrivit singlarna först när vi gjort en platta och till och med spelat in dem först så de har kommit ut före plattan. Så har det alltid varit, och vår gitarrist har alltid kunnat plocka ut en låt som kommer att bli singel på ett tidigt demostadie. Den här gången struntade vi i detta och bara skrev och skrev. Så nu skrev vi verkligen ett album, inte för att våra tidigare plattor inte har varit "riktiga" album, men nu skrev vi plattan från början till slut utan att tänka på vilka låtar som skulle bli singlar eller inte.
- När vi sen hade alla låtar klara började folk snacka om att "Dead Girls Are Easy" skulle passa som singel och det var faktiskt en väldigt stor överraskning för mig. Jag tyckte att låten var en stentuff rockdänga i slutet av plattan men knappast någon given singel.
- En annan viktig anledning till att valet föll på just den låten var att vårt amerikanska bolag sa att det var en låt som skulle funka på amerikansk radio och det är en viktig marknad så vi tänkte att "då kör vi på det".
- Sen vad det gäller låten som sådan kanske det är många som har funderat över vad titeln betyder och det kan säkert ha varit lite konfunderande för vissa, men det var verkligen bara ord som jag tyckte lät fräcka tillsammans. En bra titel på en rocklåt helt enkelt, och jag plockade det faktiskt från en bok som heter så. Det lät coolt så jag tänkte va fan, det tar jag. Det var samma sak med vår låt "We Own the Night" som kommer från en filmtitel, och låten har absolut inget med filmen att göra, men det var en cool titel och jag var nästan förbannad över att någon annan hade hunnit före och döpt en film till det. Filmen var inte ens speciellt bra men titeln var klockren så jag tänkte att va fan jag snor den.
En hemlig gäst
Vi lämnar Jyrki 69:s liv som titeltjuv och jag lyfter fram min egen favorit från den nya plattan, "Dead N' Gone", som ett tips till nästa singel.
- Tack! Där har du nog träffat jackpotten, utbrister finländaren glatt. Men den är också intressant av en annan anledning som vi hållit lite för oss själva. Där är nämligen en väldigt känd gästartist med på låten; Benji Madden från GOOD CHARLOTTE. Benji är en väldigt bra vän och har varit det länge, ja hela GOOD CHARLOTTE är goda vänner till THE 69 EYES.
- Självklart, om du lever ett skitliv och är förbannad på allt och alla i den här världen så kanske du inte gillar GOOD CHARLOTTE eller bröderna Madden. Men de är riktigt coola rockare och mycket talangfulla musiker - jävligt coola. Så när Benji hängde med oss i studion i L.A. så tänkte jag direkt att han skall vara med på plattan, självklart! Du vet att det var en tillräckligt poppig och rolig låt och jag hade faktiskt Benji i tankarna när jag skrev låten och jag tycker att han kom på ett par riktigt schyssta grejer till körsången. Men jag vill understryka att det verkligen inte är något marknadsföringsknep för vi har inte gått ut med flyers och klistermärken och sådan skit om att det finns en "special guest star" på låten, utan det är bara en vanlig låt på plattan.
Videoinspelning är en fest
En annan kändis som jobbat med bandet under "Back in Blood" är Jackass-profilen Bam Margera som regisserat videon till "Dead Girls Are Easy". Margera, har en gång tidigare haft jobbet som musikvideomakare åt THE 69 EYES, varför jag frågar Jyrki hur det var att arbeta med honom igen.
-Bam är Bam, svarar sångaren med ett skratt. Jag kan inte tro att det redan gått fem år sedan vi gjorde "Lost Boys" med honom. Men vi har hållit kontakten och tagit några glas efter spelningar och festivaler, och du kan ju gissa vad vi har pratat om. Vi har snackat i fem år om att göra en ny musikvideo, och till slut matchade våra scheman så då gjorde vi det.
- Faktum är att om du kollar in 69 EYES-videos från "Lost Boys" till "Dead Girls Are Easy" så är alla gjorda i staterna, och om du kollar in dem en gång till så märker du att det dels är en scen där vi lirar och dels en där vi gör något helt annat. Med andra ord: vi har haft jävligt roligt när vi spelat in videon, vilket går emot mallen för metalvideos där bandet spelar i någon övergiven fabrik där det regnar in och är kallt eller något åt det hållet. Så är det inte med THE 69 EYES, vi lirar i Hollywood eller Kaliforniens öknar. Våra videos skall återspegla en fyra dagar lång fest. Och det är precis så det ska vara. Du har skrivit den jävla skivan under två års tid och sedan kämpat i studion, klart som fan man vill festa en vecka i streck efter det! Jag sov inte på en hel vecka under inspelningen av "Dead Girls Are Easy", det var en enda lång fest med lättklädda gothtjejer, vad mer kan man önska sig? Det är så det ska gå till!
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följ Metalcentral på Facebook för det senaste inom metal i form av recensioner, nyheter, bilder, videos och exklusiva tävlingar, direkt i din news feed.