Marilyn Manson - Stockholm (Hovet)
Jag hade inga som helst förväntningar på kvällens föreställning med The God Of Fuck, Marilyn Manson. Likt många andra kan jag tycka att han är intressantare som populärkulturellt fenomen än som artist. Men senaste alstret "The Golden age of grotesque" var ändå en överraskande bra platta så jag blev ändå lite nyfiken på vad han skulle ställa till med på turnéns sista spelning.
Det verkade som landets alla hårdsminkade ungdomar var där. Allt från fullfjädrade Nemi-kopior, vanliga hårdrockare samt den yngre generationen som kom i sällskap med sina fäder. Rätt sött. Det råder inga tvivel om att Manson har en stor publik i många läger vilket också kvällens utsålda ishall vittnar om.
Så drar det hela igång. Marilyn Manson är en utmärkt scenpersonlighet som har publiken i ett järngrepp från första till sista låten. Det viftas lydigt med långfingret på kommando från Manson och det sjungs med i "Sweet dreams", allt efter önskemål från sångaren. Låtvalet är utmärkt. Det finns inga utfyllnadsnummer utan bara klockrena Mansondängor som "mObcene", "Irresponsible hate anthem" och "Beutiful People". Och den lack- och läderklädda publiken älskar varje sekund av det. Det verkar finnas mycket utanförskap som vill komma ut här ikväll.
Men jag måste ändå säga att det här först och främst handlar om underhållning. Det är egentligen rätt harmlös rockteater som presenteras. Visst har han med sig två lättklädda damer som sprattlar med benen och visst flörtas det med tysk 40-talsestetik ibland men i grund och botten är det bara underhållning. Och som sådan fungerar det fantastiskt. Men djupare än så är inte artisten Marilyn Manson.
Följ Metalcentral på Facebook för det senaste inom metal i form av recensioner, nyheter, bilder, videos och exklusiva tävlingar, direkt i din news feed.